Reklama
Reklama
Reklama
Další
Reklama
Reklama
Reklama

Šampion, legenda, miliardář. Federer vydělal víc na tazích mimo kurt než výhrami na něm

David Pávek
Šampion, legenda, miliardář. Federer vydělal víc na tazích mimo kurt než výhrami na něm
Šampion, legenda, miliardář. Federer vydělal víc na tazích mimo kurt než výhrami na němProfimedia
Roger Federer (41) získal během 24 let své kariéry 103 titulů ve dvouhře, z toho 20 grandslamových, a zapsal se do historie sportu jako jeden z nejlepších tenistů všech dob. S takovými úspěchy se pojí i vysoké výdělky. Je však zvláštní, že Federer na kurtu vydělal jen něco málo přes 11 % svých celkových příjmů. Pojďme se podívat na fascinující příběhy, které švýcarskou legendu dovedly k majetku přesahujícímu miliardu dolarů.

Podle časopisu Forbes získalo status dolarového miliardáře pouze šest sportovců. Na seznamu je neporažený boxer Floyd Mayweather Jr. (1,08 miliardy dolarů), fotbaloví rivalové a pravidelní sběratelé Zlatého míče Lionel Messi (1,15) a Cristiano Ronaldo (1,24), basketbalová megastar LeBron James (1,16) a muž, který je dlouhá léta tváří golfu - Tiger Woods (1,72). A samozřejmě ten, kvůli kterému jsme tady, Roger Federer (1,09).

Stejně jako v případě jeho pěti kolegů tvoří mzda nebo prize money za sportování ve skutečnosti poměrně malou část celkového jmění. S odhadovaným výdělkem 130,6 milionu dolarů za kariéru je Federer na třetím místě historického žebříčku za věčnými rivaly Rafaelem Nadalem (131,6 milionu) a Novakem Djokovičem (158,9 milionu). Jeho vůbec nejlepší rok co se týče prize money, 2017, mu vynesl něco málo přes 13 milionů dolarů - tuto hranici Nadal překonal třikrát a Djokovič pětkrát. To je hodně peněz, ale také ještě dlouhá cesta k miliardě...

Jak se dostal tak vysoko?

Jednoduše řečeno - Roger Federer je vzorem a snem marketingového ředitele. Je to jeden z nejlepších hráčů všech dob v tom, co dělá, gentleman na kurtu i mimo něj a člověk, který se drží dál od věcí, které by ho dostaly na stránky bulváru. Málokdy o něm někdo řekne špatné slovo. Je to zvučné jméno, které prostě chcete spojit se svou značkou.

To si myslelo mnoho společností. Federer je dlouhá léta jedním z nejvýznamnějších ambasadorů firmy Rolex, švýcarské firmy vyrábějící snad nejžádanější (a podle toho i adekvátně naceněné) hodinky na světě. Věrným sponzorem tenisového velikána je také Credit Suisse, velká investiční banka z jeho rodné země, či německá automobilka Mercedes-Benz.

Tyto obrovské společnosti a mnoho dalších jsou s Federerem spojeny již dlouhou dobu a jsou jedním z důvodů, proč podle webu Sportico vydělal jen na sponzoringu za uplynulý rok více než 85 milionů dolarů.

Dva příběhy týkající se Federera a značek kolem něj však vyčnívají. A dokonce se spojují v jeden.

V roce 2018 končila smlouva s Nike, která Federerovi každoročně vyplácela 10 milionů dolarů. Společnost vyrábějící sportovní oblečení, která má mezi svými ambasadory i další tenisové velikány jako jsou Serena Williamsová a Rafael Nadal, s prodloužením smlouvy trochu váhala. Po dvaceti letech spolupráce chtěla švýcarská ikona takříkajíc trochu větší kus koláče příjmů, a ten byl pro Nike příliš velký.

Přichází Uniqlo

Jakmile se jejich cesty rozešly, mnoho lidí očekávalo, že se do hry vloží dlouholetý rival Nike, Adidas, a nabídne Federerovi dostatečně mastnou částku. Místo toho dvacetinásobný grandslamový šampion všechny šokoval a podepsal smlouvu s japonským výrobcem oblečení Uniqlo. Informace, která zaujala na první pohled, byla jasná: Federer podepsal smlouvu na deset let, během nichž mu Uniqlo bude každý rok vyplácet 30 milionů dolarů - třikrát více, než mu dal Nike.

Smlouva však obsahovala ještě něco víc, co pro něj bylo ještě sladší.

Za prvé, Uniqlo souhlasilo, že bude Federera sponzorovat po dobu deseti let bez ohledu na to, zda skutečně hraje tenis, nebo ne. Mohl tedy odejít do tenisového důchodu hned druhý den (místo tohoto víkendu) a stejně by mu každý rok až do 46 let přišlo na účet 30 milionů dolarů.

A za druhé, smlouva se vztahovala pouze na oblečení, nikoli na boty. Uniqlo nevyrábělo tenisky, takže Federer měl možnost hledat si v této oblasti jiného sponzora.

Původně dál nosil Nike, aniž by byl na jeho výplatní listině - zdá se, že dvacet let s jednou firmou vytváří jistou rutinu. Pak se ale doslechl o firmě On Running v rodném Švýcarsku, která se zaměřuje na pohodlné tenisky a sportovní obuv s dobře odpruženou podrážkou. Federer se spojil s majiteli a velmi brzy s nimi navázal spolupráci. Nějaký čas strávil v sídle společnosti, kde pomáhal navrhovat co nejlepší boty speciálně pro tenisty, a nakonec se stal ambasadorem značky.

Výměnou za to získal kousek firmy. Ne tak velký, aby firma On Running byla ze zákona povinna zveřejnit podrobnosti, ale podle četných zpráv Federer vlastní tři procenta akcií. Vzhledem k tomu, že společnost je nyní oceněna na 7,5 miliardy dolarů, mají tato tři procenta hodnotu přes 220 milionů dolarů.

Federerovi se tedy od odchodu od 10 milionů ročně od Nike podařilo podepsat dvě smlouvy, které mu vydělaly přes půl miliardy dolarů. Jeho schopnosti na poli byznysu se zdají být stejně působivé jako ty, které předváděl na kurtu.

Když už jsme mluvili o tom, jak Federer vydělává peníze, stojí za to zmínit i nejlepší způsob, jak je utrácí - charitu. Nadace Rogera Federera už dvě desetiletí pomáhá nejen v jeho rodném Švýcarsku, ale hlavně v Africe. Více než 70 milionů dolarů šlo na vzdělávání v jižní Africe a podpořilo více než dva miliony dětí v přibližně devíti tisících škol a školek.

Sám švýcarský legendární hráč často osobně jezdí do zemí, kde jeho peníze pomáhají, a tráví čas s dětmi, jejichž životy pomohl zlepšit. Letos v létě se vydal do Malawi, kde jeho nadace zahájila program, který pomáhá více než 900 dětským střediskům poskytovat mládeži v zemi dostupné vzdělání. Federer evidentně dobře ví, jak jmění využít ku prospěchu potřebných.

Utkání Federer/Nadal - Sock/Tiafoe