Od favoritů po outsidery: Bližší pohled na všechny vozy formule 1 pro sezonu 2024
Red Bull
Tahoun posledních let nechal ostatní týmy představit své vozy jako první, přičemž mnohé z nich kopírovaly minulé koncepty guru Red Bullu Adriana Neweyho. Pak Red Bull sám ukázal radikální nový design. Na rozdíl od většiny týmů na startovním roštu se šampioni vyhnuli pokušení kopírovat Neweyho tvary a místo toho se snažili o další inovace.
Navzdory tomu, že je vyšetřován kvůli nevhodnému chování a jeho budoucnost je velmi nejasná, vedl prezentaci šéf týmu Christian Horner, který vyjádřil přesvědčení, že jeho nová "hračka" bude dobrá.
Mercedes
V posledním roce působení Lewise Hamiltona u Mercedesu mu chce německý tým dát stroj, s nímž se společně s Georgem Russellem vrátí na vítěznou dráhu po dvouleté absenci kdysi dominantního týmu na stupních vítězů.
Mercedes provedl rozsáhlé úpravy vozu W15 a opustil předchozí koncepci, přičemž boční sloupky, podlaha a zadní část vozu byly změněny tak, aby do značné míry odpovídaly stylu Red Bullu 2023. Příď je také kratší než u modelu W14 a přepracován byl dokonce i kryt motoru.
Ferrari
V poslední sezoně před Hamiltonovým příchodem se Ferrari bude muset pokusit udržet odcházejícího jezdce Carlose Sainze motivovaného a není jasné, zda se rozhodne upřednostnit Leclerca na úkor Španěla, nebo ne. Ale je známo, že SF-24 je zcela odlišný vůz od toho, se kterým Sainz loni vyhrál jeden závod.
Je to fakticky zcela nový vůz, jehož příď, boční sloupky a difuzor se změnily tak, aby se více podobaly loňskému Red Bullu. Přepracována byla také podlaha, aby se zlepšila ovladatelnost v zatáčkách, a odpružení, které se snaží zabránit nadměrnému opotřebení pneumatik. Newey by si tu klidně měl požádat o honorář.
McLaren
MCL38 bude doufat, že naváže na dobré výsledky svého předchůdce v posledních závodech roku 2023, kdy Norris dokázal prohánět Verstappena a získal šest druhých míst. Ve Wokingu doufají, že tým s novým vozem udělá další krok vpřed.
Příď je kratší a užší – další stroj ve stylu Red Bullu – stejně jako nové deflektory proudění a menší kryt motoru. Zachovává si styl předního zavěšení, takzvaný pull-rod, který jim údajně pomáhá vyhnout se poryvům.
Aston Martin
Nejpřekvapivějším vozem na začátku loňské sezony byl bezesporu AMR23, druhý nejrychlejší na startovním roštu. V průběhu ročníku ale stagnoval a tým skončil na neuspokojivém pátém místě. Do nové sezony ale Fernando Alonso a spol. vstupují opět pozitivně naladěni.
Nejvýraznějším aspektem nového designu je příď, která je kratší a která se nyní na rozdíl od loňska spojuje se spodní klapkou křídla. Výrazně přepracována byla také podlaha.
Alpine
Tým Alpine v minulé sezoně nepochybně udělal krok zpět. Možná dokonce dva... Dvojice Esteban Ocon a Pierre Gasly nespolupracovala příliš dobře na trati i mimo ni. To a skutečnost, že vůz na mnoha okruzích nefungoval, zvyšovalo napětí a francouzský tým skončil v šampionátu šestý. Změny byly proto naléhavě zapotřebí.
Toho jsou si ve stáji příliš dobře vědomi, hlavně když se podíváme na jejich vyzyvatele pro rok 2024. Už teď vědí, že jejich pohonná jednotka Renault bude mít menší výkon než ostatní motory na startovním roštu, a tak budou muset najít kreativní způsoby, jak tento deficit dohnat v jiných oblastech.
Williams
Jeden z historicky nejvýznamnějších týmů F1 se snaží vyhrabat z díry, ve které se už léta nachází, a hlavním cílem nového vozu FW46 je dokázat to, co se podařilo loňskému vozu, a posunout se zase o krok dál od dna startovního pole.
Klíčový jezdec Alex Albon uvedl, že bude muset pro nový vůz upravit svůj jízdní styl, protože továrna vzala v úvahu všechny jeho připomínky a provedla řadu požadovaných úprav. Slibná slova.
RB
Cílem týmu dříve známého pod názvem "AlphaTauri" je zbavit se statusu outsidera, který získal v minulé sezoně, a vrátit se zpět do boje ve středu pole.
Aby toho dosáhl, neváhal se značně inspirovat u sesterského týmu Red Bull. VCARB 01 vypadá velmi podobně jako Verstappenův vůz, se kterým získal titul, což vyvolává podezření, že týmy sdílejí technické a aerodynamické informace.
Sauber
Sauber, který se dříve jmenoval Alfa Romeo a nyní se jmenuje Stake F1, (ale kvůli legislativě jen v některých závodech), byl druhým nejhorším týmem na startovním roštu pro rok 2023. Spadl ze šestého na deváté místo, a takový propad si už nemůže dovolit, pokud chce mít silnou pozici pro očekávané převzetí Audi v roce 2026.
Vliv Red Bullu na design je zřejmý, zejména v oblasti zavěšení, ale záměrem je vůz průběžně a výrazně vyvíjet, přičemž původní design je pouze výchozím bodem.
Haas
Prvním týmem, který ukázal svůj vůz pro rok 2024, byl Haas. Možná to bylo z marketingových důvodů, aby získal pozornost, o kterou by mohl bojovat, jakmile se začne závodit. Koneckonců se všeobecně očekává, že Haas bude patřit k zadním příčkám startovního roštu.
Vzhledem k omezeným prostředkům a zdrojům není překvapením, že nový vůz je evolucí toho loňského. Především se přesunula část chladiče výše k ose vozu a spodní ochranná lištu proti bočnímu nárazu zamířila dolů. Ve snaze zlepšit proudění vzduchu se navíc zlepšila přední části bočních sloupků.