Reklama
Reklama
Reklama
Další
Reklama
Reklama
Reklama

Letošní titul mistra světa formule 1? Už je asi rozhodnuto, myslí si Enge

Martin Tomaides
Letošní titul mistra světa formule 1? Už je asi rozhodnuto, myslí si Enge
Letošní titul mistra světa formule 1? Už je asi rozhodnuto, myslí si EngeProfimedia
Už navždy bude prvním Čechem, který kdy zasáhl do seriálu formule 1. Od startu Tomáše Engeho (45) v barvách stáje Prost v italské Monze sice v září uplyne už 21 let, liberecký rodák si přesto udržuje ve světě královny motorsportu solidní přehled. Pro Livesport.cz přidal svůj tip na letošního mistra světa a rozmluvil se také o tom, co ještě čeká od legendárního Lewise Hamiltona (37).

Do konce sezony zbývá ještě devět závodů, ale lídr seriálu Max Verstappen má na čele slušný náskok - Charles Leclerc ztrácí 80 bodů. Už je rozhodnuto?

"Bohužel už asi rozhodnuto je. Samozřejmě není konec šampionátu a může se stát cokoliv, ale bodový náskok Maxe Verstappena je slušný. Jenže když vezmeme v potaz konkurenceschopnost a spolehlivost Red Bullu oproti Ferrari, je to dané. Red Bull aktuálně může vyhrát šampionát, Ferrari ne. To italská stáj potvrdila mnoha přehmaty v průběhu sezony."

Ale jasno určitě není všude, ne?

"Pořádně se určitě bude bojovat o druhé místo v šampionátu konstruktérů. Mercedes od začátku sezony hodně ztrácel a bojoval spíš s trojicí Alpine-McLaren-Haas než s Ferrari a Red Bullem, jak by se čekalo, ale v posledních závodech se zvedl a pro mě je aktuálně jejich vůz nejspolehlivějším v celém startovním poli. Ani tým ani Lewis Hamilton v této sezoně neudělali žádnou individuální chybu a naopak dokáží těžit z chyb ostatních. A to i když třeba nemají vyloženě rychlost na to, aby pravidelně vítězili."

V předchozích letech to přitom bylo běžné, vítězství Mercedesu se bralo vlastně jako jistota.

"Na rovinu nejsem fanouškem Mercedesu, fandím závodění, ale asi jako každý mám rád comebacky. Před lety jsme viděli návrat Michaela Schumachera, nedávno se vracel Fernando Alonso, a teď je tu další - comeback Mercedesu, a to v přímém přenosu. Jediná škoda je, že boj o první místo v šampionátu se nejspíš neprotáhne až do posledních závodů, to by pak bylo ještě zajímavější."

Aktuální pořadí šampionátu F1

Ještě zpět k Ferrari, zmínil jste přehmaty slavné stáje, ale ráz sezony udávají také individuální chyby v podání Charlese Leclerca. Například jeho nehoda z červencové Velké ceny Francie, kde havaroval z prvního místa.

"Leclerc v té zatáčce zbytečně tlačil a byl moc rychlý. Přední kola ho podržela, ta zadní už bohužel ne, to se děje proto, že do zatáčky jezdec dobržďuje a zadek je o trochu zvýšený a lehčí a váha tak jde na přední nápravu. Leclercovi to bohužel pro něj nevyšlo, riskoval a skončil v bariéře."

Havarovat vlastní chybou z prvního místa ve chvíli, kdy je dobrý výsledek hodně důležitý pro zbytek ročníku... Co se tak jezdci musí honit hlavou?

"Když bude dělat takové chyby, tak si nezaslouží titul mistra světa. Tak to sám Leclerc řekl po příchodu do boxů, a to vystihlo úplně všechno. Byla to školácká chyba, která by se jezdci jeho kalibru neměla stávat."

Na druhou stranu Leclercovi i Verstappenovi je pouze 24 let, přitom jsou oba tvářemi celého gigantického produktu jménem formule 1. Umíte si takový tlak vůbec představit?

"Neumím, a to mi je 45... Ale tohle jsou maximální profesionálové, kteří byli vychováváni pod tlakem úplně odmalička. Verstappen vstoupil do F1 jako mladík, rychle ukázal kvality, ale taky je třeba říci, že ze začátku dělal v barvách Toro Rosso plno stupidních chyb, které ho stály mnoho dobrých umístění a několik zničených aut. Učil se a musel jezdecky dospívat. Všichni mladí dělají chyby. Ale oba dva už na této úrovni jezdí několik let, lépe znají prostředí i okolí a ví, jak se mají dobře připravit a nenechat se rozhodit."

Je v tomhle velký rozdíl mezi Verstappenem a Leclercem?

"Sebevědomí je důležité a Verstappenovi hodně pomáhaly přímé boje s Hamiltonem z minulých let, to ho opravdu vyškolilo. Naopak Leclerc evidentně není tak psychicky odolný, sem tam předvede chybu a určitě tomu pomáhá to, že poprvé reálně bojuje o titul. Tohle nebylo poprvé, chybu udělal i v italské Imole. To ho pak stojí důležité body. Navíc vidí, že Ferrari v této sezoně bojuje s technickými problémy a nevypadá úplně nejspolehlivěji."

Vettel je velikán, Alonso vítězí zkušenostmi

Žezlo ve formuli tedy přebírá mladá generace, ale jak už jste zmínil, ani sedmatřicetiletý Lewis Hamilton se nevzdává. Mohl by ještě zabojovat o svůj osmý titul?

"Hamilton se zvedá, ale ztráta na Verstappena (112 bodů) je poměrně velká. Jak už jsem říkal, o šampionovi je podle mě rozhodnuto, ale o 2.-6. místo, kde jsou Leclerc, Perez, Sainz a oba jezdci Mercedesu se bude slušně bojovat do konce sezony. To stejné o druhé místo v poháru konstruktérů mezi Ferrari a Mercedesem."

Hamiltonovým následovníkem by měl být George Russell, dokáže ho jednou nahradit?

"Já bych se ještě krátce vrátil k Hamiltonovi. Měl těžší vstup do sezony, trápilo ho to, že auto není tak rychlé, jak byl zvyklý a navíc má balanční problémy a hůř se řídí. Kdežto Russell jezdil tři sezony u Williamsu, který patřil do druhé půlky startovního pole, ale přesto s ne zrovna dobře ovladatelným autem jezdil solidně. Byl zvyklý horší auto řídit. A přesně proto dokázal ze začátku sezony jezdit lépe než Hamilton. Teď to vypadá, že Hamilton už si na auto zvykl a s Russellem jezdí víc než vyrovnaně."

Nahradit bude třeba i Sebastiana Vettela, který oznámil, že po sezoně ukončí kariéru. Zařadil byste ho mezi TOP 10 závodníků historie?

"Je čtyřnásobným mistrem světa, a to už něco znamená. Každý, kdo vyhrál aspoň jednou, je motoristickým velikánem. Navíc je s 53 výhrami historicky třetí v počtu vyhraných Velkých cen, před ním jsou jen Michael Schumacher a Lewis Hamilton. Je jen otázka, jestli po konci ve Ferrari neměl místo přesunu do Astonu rovnou skončit a nechat si tu vítěznou gloriolu."

Od jednoho veterána přejdeme k druhému. Závodníkem, který rozhodně nekončí a naopak bude dál jezdit, je 41letý Fernando Alonso.

"Toho si pamatuji dobře, začínali jsme před lety spolu ve formuli 3000 a ve stejný rok jsme se poprvé objevili oba ve formuli 1. On tedy jel v roce 2001 od začátku sezony s Minardi a já až poslední tři závody s Prostem. Před formulí 3000, kde jsme se potkali, se stal mistrem formule Nissan a musím říct, že si ho nepamatuji jako nějaký výrazný talent. Rozhodně nevybočoval. Co se týče toho věku, Fernando si myslím moc dobře ví, že koho nezvládne porazit rychlostně na trati, zvládne porazit psychickou odolností a zkušenostmi. Přijde mi, že minimálně letos jezdí lépe, než jeho parťák Esteban Ocon."