Reklama
Reklama
Reklama
Další
Reklama
Reklama
Reklama

Dozvuky F1 v Japonsku: Red Bull se vrací na vítěznou vlnu, Ferrari pokračuje v působivých výkonech

Finley Crebolder
V Japonsku znovu vládl Red Bull.
V Japonsku znovu vládl Red Bull.AFP
Stačil jediný závod a vše je ve formuli 1 zase tak, jak jsme zvyklí. Po nedávném vítězství Carlose Sainze (29) v Austrálii ve Velké ceně Japonska znovu dominovali jezdci stáje Red Bull, vyhrál Max Verstappen (26) a druhý dojel Sergio Pérez (34). Ale i tak se vyplatilo si přivstat, nuda na trati v Suzuce nebyla.

Pérez si upevnil pozici

Pérez přilétal do Japonska s tím, že tenhle závodní víkend se mu musí vydařit. Důvod byl prostý, naposledy v Austrálii to po odstoupení Verstappena, kdy měl držet svůj tým, příliš nevyšlo a Mexičan skončil daleko za stupni vítězů. Teď ukázal, že se jednalo o ojedinělý výpadek a udělal přesně to, co stáj od svého druhého jezdce chce. 

Největším Pérezovým problémem je už tradičně slabší kvalifikační tempo. To ale v Suzuce vidět nebylo, zkušený borec si v sobotu snadno zajistil první řadu startovního roštu a na druhé příčce byl jen o 0,66 sekundy pomalejší než jeho týmový kolega.

V závodě byl sice rozdíl mezi oběma jezdci mnohem větší, ale Checo měl stále dost rezervy, aby bez problémů porazil zbytek pole a skončil o osm sekund před třetím Sainzem.

Z pohledu Red Bullu to byl perfektní výkon. Ne dost rychlý na to, aby stájového kolegu dohnal a případně ho zneklidňoval či zpomaloval, ale dostatečně suverénní na to, aby porazil všechny ostatní.

Jezdci Red Bullu během oslav na pódiu.
Jezdci Red Bullu během oslav na pódiu.Reuters

Alternativy pro volbu druhého jezdce v roce 2025 v Red Bullu aktuálně vychází nejlépe pro Péreze. Daniel Ricciardo je příliš pomalý a naopak v případě Carlose Sainze či Fernanda Alonsa se jedná o velmi rychlé a ambiciózní jezdce na to, aby ve stáji zůstala ideální rovnováha. Takže pokud "Checo" bude jezdit konzistentně, jsem si celkem jistý, že v roce 2025 nikam neodejde.

V zájmu vyrovnanějšího boje o titul bych si sice přál, aby Red Bull podepsal smlouvu třeba se Sainzem nebo Alonsem ale z pohledu týmu je těžké si představit, že by Red Bull něco měnil, pokud Pérez dokáže pravidelně předvádět výkony jako v Japonsku.

Cunoda ukazuje hvězdný potenciál

Podle informací není Yuki Cunoda v hledáčku Red Bullu, ale závodní víkend na domácí půdě ukázal, že by mohl být pro někoho nesmírně atraktivní volbou.

Na trati byl znovu lepší než parťák Ricciardo a počtvrté v řadě Australana překonal, na což navázal ještě lepším výkonem v den závodu, kdy se mu podařilo několik předjížděcích manévrů a udržel se před Lancem Strollem, přestože měl pomalejší vůz. Díky tomu získal pro sebe a svůj tým sedmý bod v sezoně a domácím fanouškům jistě udělal velkou radost.

Když jde o motorsport, jsou Japonci jedním z největších a nejvášnivějších národů, takže každý tým, který má ve svých řadách zajímavý japonský talent, si bezpochyby získá spoustu příznivců a sponzorů. A to je velmi důležité.

Čím víc o tom všem uvažuji, tím víc si myslím, že Aston Martin – který pravděpodobně bude muset v roce 2025 hledat nového jezdce, protože Alonso by mohl přestoupit do většího týmu – se ho pokusí získat co nejdříve.

Je to krok, který by se jejich budoucímu dodavateli motorů Hondě nepochybně líbil a pravděpodobně na něj už teď tlačí Očekávejte tedy, že třiadvacetiletého jezdce uvidíte brzy v zelených barvách.

Fred oživuje stáj Ferrari

Když se Fred Vasseur stal na konci roku 2022 šéfem týmu Ferrari, jedním z jeho hlavních cílů mělo být vymýcení špatných závodních strategií, které stály tým v předchozích letech spoustu bodů. V této oblasti udělal v první sezóně sice jen malý pokrok, ale nyní se jeho práce začíná projevovat daleko více.

Charles Leclerc skončil v Japonsku o čtyři pozice výše, než startoval, a to díky perfektně provedené strategii s jednou zastávkou. Ano, je to tak, jezdec Ferrari se posunul nahoru díky chytré a dobře provedené strategii.

Je to tak dávno, co tohle ve Ferrari kdysi fungovalo. A Vasseur z toho musí mít stejnou radost jako z toho, že jeho tým snížil ztrátu na vozy Red Bullu zhruba o půl sekundy, oproti stejnému závodu před rokem.

S jezdci, které Ferrari má, a s vozem, kterým disponuje, by měla italská stáj jednoznačně cílit na druhé místo klasifikace Poháru konstruktérů. A pokud se i nadále nebude tým střílet do vlastní nohy, možná po Sainzově triumfu v Austrálii postupně posbírá i další vítězství.

Kromě toho se zdá, že díky neustálému vývoji týmu pod Vasseurem a s plánovaným příchodem Lewise Hamiltona, bude tým z Maranella pro Red Bull stále vážnější hrozbou a to nejen v roce 2025, ale i v budoucnu.